.
جمع بندی
انسان در طول تاریخ و از دیرباز به دنبال کشف راز و رمزهای درون خود بوده است و آموزههای دینی و فلسفی که محصول تجربه هزاران ساله بشر است به گوهری در درون انسان اشارهکرده است که همیشه در هالهای از رمزوارگی مکتوم بوده است و دغدغه انسان همیشه این بوده است که پرده از این بعد نهان و غیب وجود کنار نهد و رخ حقیقت وجود خویش را به نظاره بنشیند و به اقیانوس دانشی ناب و بیکران دست یابد اما همیشه در کشف روشی که بتواند به این هدف بزرگ دست یابد حیران و سردرگم بوده است.
با مرور تاریخچه روانشناسی و روانکاوی میتوان دریافت روانکاوی مبتنی بر تجربه بشر و به دنبال کشف حقیقت در اعماق وجود است و کاملاً مرتبط با سوابق تجربی و معرفتشناختی است و نیاز به یک روش تحقیق اصولی و اخلاقی است، در مقابل روانشناسی و روانپزشکی و شاخههای مرتبط با آنها، بر تفکر منفعتگرایی و نتیجه گرایی منطبق است که حاصلش تولیدات فست فودی است که مصرفکنندگان را از خود واقعی، دور می کند و با معیارهای جامعه مصرفی همخوان میسازد. پژوهش در رشته های فوق الذکر، برخلاف تحقیق در اعماق وجود، فقط به سطح آگاهی و رفتار بهعنوان اشتراک انسان و حیوان میپردازد. حاصل این دو فرایند یکی در جهت عشق به حقیقت و دیگری در جهت عشق به منفعت عمل میکند. پس دور از انتظار نخواهد بود که در دنیای مدرن اکثر سرمایه ملتها در جهت برجسته سازی و تقویت روانشناسی و ایجاد موانع و تحریف روانکاوی عمل کند. بنابراین مسیر روانکاوی برخلاف مسیر روانشناسی و روانپزشکی، نیازمند اشتیاق به حقیقت است و تنها طالبان واقعی می توانند به آن دستیابند و محقق این مسیر تا زمانی که به انتهای آن نرسد، صلاحیت و معرفت عمل روانکاوی را نخواهد یافت، حالآنکه صلاحیت فرد در روانشناسی، مشاوره، روان درمانی و روانپزشکی، مدارکی است که توسط گفتار دانشگاهی اعطاء میشود.
منابع
-امام صادق علیهالسلام. مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه، ترجمه حسن مصطفوی (1360)؛ انجمن اسلامى حکمت و فلسفه ایران، چاپ اول، تهران.
-اراکی، محسن. (1383). حقیقت ادراک و مراحل آن در فلسفه ملاّصدرا. معرفت فلسفی. شماره چهارم، تابستان.
-انجمن فرویدی(1398). مبانی آموزش دادهشده در کلاسهای آشنایی با فروید و لکان، ، دوره چهل یکم و چهل دوم.
-الآمدی، عبدالواحد(1429ق). غررالحکم و دررالکلم، تحقیق السید مهدی الرجائی، قم، مؤسسة دار الکتاب الاسلامی.
-بروس فینک(1997). مقدمات بالینی در روانکاوی لاکان اصول نظری و تکنیکی. ترجمه رضا سویزی-تورج بنی رستم 1397.
-تری ایگلتون (۱۳۸۳)، مارکس و آزادی، ترجمه علیاکبر معصومبیگی، آگه، شابک ۹۶۴-۳۲۹-۱۰۰-۶
-جان کلمن(2014). کتاب تاویستوک، اشراف سیاه ترجمه عباس کسکنی، ناشر هلال. چاپ1393.
-حبیب زاده مهدی (1397). مترجم کتاب کودکی را میزنند، مجموعه مقالات زیگموند فروید.
-حلی، احمد بن فهد(۱۳۷۵). عدة الداعی، قم، ترجمه حسین غفاری، بنیاد معارف اسلامی.
- داعیالاسلام، محمدعلی. (1348). فرهنگ نظام. حیدرآباد دکن: اعظم استیم پریس، ج1.
-راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الفاظ قرآن کریم، قم، مؤسسه اسماعیلیان، بیتا.
- ژیژک، اسلاوی. (1395). مستند ژیژک و ایدئولوژی پنهان در سینمای هالیوود. برگرفته از لینک: https://vimeo.com/150108763
- شهیدی، جعفر (1373). شرح مثنوی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- محمودی، زهرا (1395). انجمن فرویدی اجازه نخواهد داد سیب سرخ روانکاوی به دست چلاق انجمن روانشناسان بیفتد.
-نوعی، زهرا (1393). »روانکاوی کوتاهمدت، سایت انجمن فرویدی.
-نوعی، زهرا (1393). آنچه میخواهید بدانید، ادامه »روانکاوی کوتاهمدت. سایت انجمن فرویدی.
-نوعی، زهرا (1394). برای فروید هیچ ثمربخشیای جز ثمربخشی اخلاقی متصور نیست. سایت انجمن فرویدی.
-وقفی پور، شهریار (1395). تلی از تصاویر شکسته: زیگموند فروید، اسلاوی ژیژک، ژاک آلن میلر و . نشر چشمه.
-صحیفه سجادیه
-طباطبائی، سید محمدحسین (1374). ترجمۀ تفسیر المیزان، مترجم سید محمدباقر همدانی، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
- طباطبایی، محمد حسین. (1364). اصول فلسفه و روش رئالیسم. حاشیه نویس: مطهری، مرتضی، تهران: صدرا.
- فروم، اریک. (1382). روانکاوی و دین. ترجمه:نظریان، آرسن. تهران: مروارید.
-فروید زیگموند (۱۹۳۳). سخنرانیهای آشنایی با روانکاوی، سخنرانی ۳۴ توضیحات، کاربردها و راهکارها، {این مقاله توسط مرجان پشت مشهدی، خدیجه فدائی، پرویز دباغی و فرزام پروا ترجمه و زیر نظر دکتر میترا کدیور در جلسات مورخ ۸۴/۲/۳- ۸۴/۲/۱۰- ۸۴/۲/۲۴- ۸۴/۲/۳۱ و ۸۴/۳/۷ کلاسهای عرصه فرویدی – مکتب لکان ایشان تصحیح گردیده است}. سایت انجمن فرویدی
-فروید، زیگموند(1910). مقاله روانکاوی وحشی ترجمه لیلی افتحی و تصحیح بهوسیله دکتر میترا کدیور. سایت انجمن فرویدی.
-فوکو، میشل(1387). مراقبت و تنبیه. ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی
-قرآن کریم
-قمشهای، الهی. مجموعه سخنرانیهای در مورد هنر، زیبای و حقیقت. سایت اسرار ماورا.
-مرادی کامران (1396). نقاطی که لاکان هگلی است. سایت انسانشناسی و فرهنگ.
-کدیور، میترا(1381). درسنامه روند Pass. سایت انجمن فرویدی
-کدیور، میترا(1381). درسنامه درباره مقاله نارسیسم زیگموند فروید. سایت انجمن فرویدی
-کدیور، میترا(1388). مکتب لکان، روانکاوی در قرن بیست و یکم. انتشارات اطلاعات. چاپ دوم. ۱۳۸۸.
-کدیور، میترا(1397). سخنرانی روانکاوی و دین. دانشگاه شهید بهشتی، سایت انجمن فرویدی
-کدیور، میترا(1397). سخنرانی نقد فرهنگ جنسی در ایران. دانشگاه شهید بهشتی
-کدیور، میترا. (1394). مکتب لکان روانکاوی در قرن بیست و یکم، چاپ سوم. تهران: انتشارات اطلاعات.
-کدیور، میترا. (1394). مکتب لکان روانکاوی در قرن بیست و یکم، چاپ سوم. تهران: انتشارات اطلاعات.
-کدیور، میترا (1380). درسنامه روانکاوی در انتانسیون و روانکاوی در اکستانسیون. برگرفته از لینک
https://freudianassociation.org/روانکاوی-در-ژرفا-و-روانکاوی-در-پهنا
-کدیور، میترا (1380). درسنامه جلسه اول دوره اول. برگرفته از لینک
https://freudianassociation.org/درسنامه های-دکتر-کدیور-1
-کدیور، میترا (1397). سخنرانی روانکاوی و دین. برگرفته از لینک
-کدیور، میترا (1381). درسنامه روند Passe. برگرفته از لینک
-کدیور-میترا (1380)، درسنامه جلسه دوم دوره دوم. برگرفته از لینک
-معلوف، لویس (1365). المنجد فی اللغه، قم، انتشارات اسماعیلیان.
-مجلسی، محمد باقر (1403ق ) ، بحار الانوار، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم.
-پشت مشهدی، مرجان (1393). آنالیز سمپتوم های جامعه علمی ما. سایت انجمن فرویدی.
-مسگری، احمد علیاکبر.، ساعتچی، سید محمدمهدی(1392). تحول زیباشناختی در فلسفه هنر هگل. دو فصلنامه فلسفه شناخت(145-127)، پژوهشنامه علوم انسانی شماره 1/96.
-مطهری، مرتضی (1377) ، مجموعه آثار جلد 13، تهران، انتشارات صدرا.
-ملاصدرا (1410ق). الحکمة المتعالیة، دار احیاء التراث العربی.
-منصوره اردشیر زاده(1393). همدون دوره و گردش نزدیک. سایت انجمن فرویدی.
-مهدی سبز(نامشخص). بررسی و نقد کتاب اخلاقیات امر واقعی کانت، لاکان. http://phthjo.ihcs.ac.ir/article
-میبدی، حسین بن معینالدین(1411ق). دیوان أمیر المؤمنین(ع)، محقق، مصحح، زمانی، مصطفی، قم، دار نداء الإسلام للنشر، چاپ اول.
-نهجالبلاغه
-نینا کراینیک(2017). مصاحبه الکساندغ ژیلبغ (Alexandre Gilbert) با نینا کراینیک (Nina Krajnik) روانکاو و فیلسوف اسلوونیایی، بنیانگذار انجمن روانکاوی لاکانی اسلوونی» و موسسه آکهغون (Achéron) لیوبلیانا ترجمه به فارسی توسط هادی یوسفی.
-واردا، آگنس(2017). فیلم مستند "چهرهها مکانها".
-یووال هراری (1396). کتاب انسان خردمند ترجمه نیک گریگین، محمدرضا جعفری، زهرا عالی، نشر نو.
-Freud Sigmund (1925). Negatiom,” On Metapsychology: NEGATION Standard Ed. 19, 235-239
-Freud Sigmund (1914). Remembering, Repeating, and Working-Through. Standard Ed.
-Freud, Sigmund. (1923). Certain Neurotic Mechanisms in Jealousy, Paranoia, and Homouality. (Internat. Journ. Psycho-Analysis, vol. iv, April,.
-Freud, Sigmund. (1937). Analysis Terminable and Interminable. Int. J. Psycho-Anal., :373- 405.
انحراف روانشناسی و تحریف روانکاوی 3
انحراف روانشناسی و تحریف روانکاوی 2
برگرفته ,روانکاوی ,لکان ,میترا ,انجمن ,فرویدی ,انجمن فرویدی ,برگرفته از ,دکتر میترا ,میترا کدیور ,است که ,دکتر میترا کدیور ,سایت انجمن فرویدی ,انجمن فرویدی کدیور، ,فرویدی کدیور، میترا
درباره این سایت